Skoči na glavno vsebino

Izšlo Nacionalno poročilo raziskave ICCS 2022

Ob izteku leta 2023 smo na Pedagoškem inštitutu izdali Nacionalno poročilo raziskave ICCS 2022 (Klemenčič Mirazchiyski, 2023). V publikaciji (v uvodnem delu) najprej predstavim teoretično in konceptualno zasnovo raziskave ICCS, raziskovalna vprašanja, uporabljene instrumente (preizkus državljanske vednosti in vprašalnike) ter nekaj pomembnih podatkov glede izvedbe raziskave (v Sloveniji). Prvi del rezultatov predstavlja poglavje Nacionalni konteksti državljanske vzgoje in izobraževanja, v katerem predstavim najpomembnejše cilje tega področja (kot jih vidijo ravnatelji in učitelji), samo organizacijsko obliko tega področja v sodelujočih državah oz. izobraževalnih sistemih, pa tudi rezultate glede izobraževanj in usposabljanj učiteljev na zadevnem področju. Sledi poglavje katerega temeljni namen je predstaviti kaj merimo pri državljanski vednosti in kakšni so pri tem rezultati. Te rezultate ponekod predstavim tudi kot primerjavo med skupinami (npr. glede na socialno-ekonomski status, priseljensko ozadje, spol itd.). Nato sledita poglavji, prvo z naslovom Družbeno/državljansko udejstvovanje (angažiranost) ter naslednje z naslovom Stališča do pomembnih vprašanj v družbi. V teh dveh poglavjih predstavljam predvsem rezultate stališč učencev (ponekod tudi kot primerjavo med skupinami učencev), učiteljev in ravnateljev do pomembnih gradnikov demokratične družbe. Poročilo nadaljujem s poglavjem poimenovanim Šolski konteksti in konteksti razreda/oddelka za državljansko vzgojo in izobraževanje, v katerem predstavim zanimive rezultate vezane na participativne procese in interakcije v šoli ter izvajanje aktivnosti področja državljanske vzgoje in izobraževanja na šoli in izven nje, se pravi tudi v lokalnem okolju. V tem poglavju so predstavljeni tudi nekateri rezultati vezani na vzgojo in izobraževanje za trajnostni razvoj ter vzgojo in izobraževanje za globalno državljanstvo. Sledi razširjeni povzetek z najbolj izstopajočimi rezultati (predvsem za Slovenijo). Vse to je mogoče najti tudi na spletni strani Pedagoškega inštituta (ICCS 2022, n. d.) ali na spletni strani organizacije IEA, kjer je objavljeno mednarodno poročilo raziskave ICCS 2022 (Schulz et al., 2023), kateremu sem, pri pripravi nacionalnega poročila, v veliki meri sledila. Zavedam se, da je besedilo precej zgoščeno, a sem želela predstaviti čim več rezultatov. Bralcem kljub temu želim prijetno branje. Še bolj pa si želim, da bi nas rezultati spomnili na to, kako pomembno je področje državljanske vzgoje in izobraževanja (v šoli) za obstoj demokratične družbe.   

Viri:

Nacionalno poročilo ICCS 2022: Klemenčič Mirazchiyski, E. (2023): Mednarodna raziskava državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2022): Nacionalno poročilo – prvi rezultati. Pedagoški inštitut. https://www.pei.si/wp-content/uploads/2023/12/nacionalno_porocilo_ICCS22.pdf

Spletna stran ICCS 2022 (Pedagoški inštitut, n. d.): https://www.pei.si/raziskovalna-dejavnost/mednarodne-raziskave/iccs/iccs-2022/

Mednarodno poročilo ICCS 2022: Schulz et al. (2023): Education for Citizenship in Times of Global Change – IEA International Civic and Citizenship Education Study 2022 International Report. Amsterda, the Netherlands: IEA. https://www.iea.nl/sites/default/files/2023-12/ICCS-2022-International-Report.pdf

Dr. Eva M. Klemenčič

Morda vam bo všeč tudi...